Blog

Descubre cómo incrementar visitas y ventas en tu eCommerce

Com utilizar Google Trends per al teu eCommerce

Com utilitzar Google Trends per saber si la teva botiga online té futur

by Xènia Porcel on 21 setembre, 2015 No comments

Moltes persones interessades en llançar una botiga online es fan la mateixa pregunta: aquest producte es vendrà per internet?

Si aquest és el teu cas avui vull explicar-te com utilitzar algunes eines gratuïtes de Google que poden donar-te pistes sobre el mercat potencial que hi ha a internet per a la teva botiga online.

En primer lloc deixa’m dir-te que no hi ha cap fórmula màgica per saber si un eCommerce tindrà èxit o no abans del seu llançament. Per descomptat, el millor és realitzar un estudi de mercat el més ampli possible, analitzar la competència, disposar d’un bon producte i donar-li al teu client una proposta de valor que no pugui rebutjar.

Però:

  • Si no tens temps ni diners per dur a terme totes aquestes accions de manera profunda
  • Si et trobes en una fase inicipent del teu projecte
  • Si el que t’interessa saber és si la idea que has tingut pot ser interessant o no abans de desenvolupar-la més a fons …

Hi ha dues eines que poden ajudar-te: Google Trends i el Planificador de paraules clau de Google Adwords.

Què es Google Trends i per a què serveix

Google Trends és una eina gratuïta de Google que mostra de forma gràfica les tendències del que es busca en internet (bé, a Google, que pràcticament ve a ser el mateix ja que el 98% de les cerques a Espanya es fan en aquest cercador ). Disposa de dades des de l’any 2004 en pràcticament tots els països del món, així que és una forma de veure com es comporten els usuaris respecte a determinades paraules clau i, a partir d’aquí, entendre millor el mercat potencial relacionat amb el teu producte.

Google Trends mostra la popularitat d’una paraula clau concreta en una ubicació i període de temps determinat.

Quan introdueixes un terme a Google Trends apareix un gràfic i si poses el ratolí a sobre d’ell t’apareixeran uns números. Aquests números reflecteixen el nombre total de cerques que s’han realitzat d’un terme en relació amb el nombre de cerques totals realitzades a Google al llarg del temps.

Així, una tendència descendent en el gràfic significa que la popularitat relativa d’un terme de cerca està disminuint, però això no vol dir necessàriament que el nombre total de cerques d’aquest terme s’hagi reduït, només vol dir que la seva popularitat està disminuint en comparació amb altres cerques.

A més, Google Trends també ofereix una opció de “Previsió”, que funciona a partir de càlculs matemàtics, i que et mostra la previsió de popularitat a curt termini.

Com utilitzar Google Trends per saber si el teu eCommerce tindrà éxit

La forma d’utilitzar Google Trends per analitzar si la teva botiga online pot tenir èxit és llegir el gràfic des del punt de vista de l’interès del mercat en el teu producte.

Així, si moltes persones a Espanya estan buscant a Google paraules com “running”, podem intrepretar que hi ha a Espanya un interès real del públic en aquest concepte i que això pot portar a una acció de compra de productes relacionats amb el running.

Google Trends - running

Vist d’aquesta manera, Google Trends ens dóna informació sobre el tipus de mercat en el qual es troba el nostre producte.

Existeixen 4 tipus de gràfics que has de saber reconèixer a Google Trends:

#1. Moda

Una moda és una cosa que creix en popularitat de forma molt ràpida en un període de temps molt concret i mor igual de ràpid.

Vendre un producte que està de moda pot ser molt lucratiu si saps identificar bé en quin moment entrar i sortir del negoci. Si no ajustes bé la teva sortida i creus que el mercat seguirà creixent quan en realitat el teu producte ja ha passat de moda, tindràs grans dificultats per donar sortida al teu estoc i pots patir molt.

Aquí pots veure un exemple amb el terme “cupcakes”. Es va posar molt de moda a Espanya durant un període, però l’interès del públic va caure tan ràpid com havia crescut.

Google Trends - Cupcakes

#2. Tendència

Una tendència és un gràfic que puja de forma més gradual, és a dir, dura més que una moda i generalment no decau tan ràpid. De vegades una tendència pot acabar convertint-se en un mercat en creixement però això és difícil de predir.

L’afició al scrapbooking mostra un gràfic d’aquest tipus. Ha experimentat una pujada gradual des de l’any 2013 però després ha tingut baixades significatives, així que és difícil predir si continuarà pujant de forma estable en els propers anys.

trends-scrapbooking

#3. Estable

Un mercat estable és aquell que és immune a les pujades i baixades. No puja ni baixa de forma consistent, sinó que es manté estable al llarg del temps.

Un exemple seria el mercat dels productes sanitaris des de l’any 2009 fins a l’actualitat, després de la baixada que va experimentar a causa de la crisi econòmica i l’aturada en la construcció de nous habitatges al nostre país.
Google Trends - Sanitarios

#4. En creixement

Un mercat en creixement és aquell que té un creixement consistent i que mostra senyals de suposar un canvi a llarg termini o permanent en el mercat.

Un exemple seria el de les “bicicletes elèctriques”, aquí pots veure el gràfic de Google Trends, que mostra un pujada constant de la popularitat d’aquest terme a Espanya.
Google Trends - Bicis eléctricas

A nivell de resum, podríem dir que les modes són perilloses, les tendències poden ser lucratives, els mercats estables són segurs i els mercats en creixement són els millors per llançar una botiga online.

Així, Google Trends t’ajuda a veure en quin tipus de mercat estàs entrant amb el teu negoci online, sempre que analitzis la gràfica amb atenció i investiguis una mica si hi ha alguna pujada o baixada que no entens.

Una de les característiques més interessants de Google Trends és que et permet comparar diferents termes. D’aquesta forma, quan estàs estudiant diferents opcions de productes o categories de productes per al teu eCommerce pots utilitzar Google Trends per obtenir una comparativa ràpida de quin d’aquests productes et pot interessar més.

Seguint amb els exemples que hem vist, el gràfic ens mostra que el terme “running” seria el que presenta una gràfica més interessant per llançar un negoci online, ja que és el terme més popular de la comparativa i es tracta d’un mercat en creixement .

Google Trends - Comparativa

Finalment, Google Trends també t’ofereix informació sobre la popularitat del terme que has buscat en diferents regions de la ubicació geogràfica que hagis seleccionat.

Així, en el cas del running podem veure que és un terme més popular a Catalunya i la Comunitat Valenciana, per la qual cosa si llances una botiga online de productes per a runners, aquests haurien de ser els mercats geogràfics on posis més atenció.
Google Trends

Espero que aquest post t’hagi estat útil per valorar si la teva idea de producte per vendre online pot tenir mercat, ajudant-te a aclarir dubtes i a entendre una mica millor el mercat en el que operaràs.

Si coneixes alguna altra eina gratuïta que pugui ajudar a valorar idees de producte per llançar un eCommerce, comparteix-la en els comentaris aquí sota!

I segueix atent al nostre bloc ja que en un pròxim post analitzarem una altra eina de Google que també et serà molt útil si vols llançar una botiga online, es tracta del Planificador de Paraules clau de Google Adwords.

Pots subscriure’t a la nostra newsletter aquí per no perdre’t cap entrada. 😉

Xènia Porcel

Tengo 12 años de experiencia en el sector de la comunicación y desde 2011 gestiono proyectos de comunicación y marketing en mi propia empresa, Social Mirror. He estudiado Comunicación Audiovisual (UPF) y Gestión Cultural (UOC) y sigo aprendiendo cada día sobre marketing, storytelling, creatividad…

Xènia PorcelCom utilitzar Google Trends per saber si la teva botiga online té futur

Related Posts

Take a look at these posts