Skip to content

Què es la publicitat online i quina t’interessa més?

La publicitat online consisteix en invertir diners en diferents suports online a canvi de (bàsicament) portar tràfic qualificat cap al teu web o eCommerce (botiga online).

El terme “qualificat” és molt important.

A diferència de la publicitat en mitjans de comunicació massius com televisió, premsa o ràdio, la publicitat online et permet escollir molt bé qui és el públic destinatari del teu missatge publicitari.

Per exemple, imaginem que ets el propietari d’un gimnàs i t’interessa fer publicitat per aconseguir més matriculacions a l’inici de curs.

Si compres un espai publicitari en un diari dels de tota la vida, veuran el teu anunci tots els lectors d’aquest diari que poden ser afins o no als esports que tu ofereixes en el teu gimnàs.

En canvi, si fas publicitat online en un magazine d’aeròbic o anuncies el teu gimnàs a Facebook a persones aficionades a l’aeròbic, t’assegures que només vegin l’anunci aquelles persones que estan 100% dins el perfil del teu client potencial.

Quan dic que la publicitat online “bàsicament” serveix per portar tràfic qualificat a un web em refereixo al fet que aquest és l’objectiu principal de la majoria de campanyes.

Tot i això, existeixen altres objectius com per exemple el branding o la notorietat d’un producte en els quals es busca mostrar un anunci com més vegades millor sense necessitat que l’usuari hagi de visitar un web després de veure l’anunci.

Tipus de publicitat online

Hi ha moltes formes de fer publicitat online i segons va passant el temps n’apareixen de noves.

A més, segons el teu objectiu de negoci t’interessarà més una o una altra. Aquests són els principals:

Publicitat en cercadors

Consisteix a pagar a canvi d’aparèixer en els primers resultats de cercadors com Google, Yahoo o Bing.

D’aquesta forma quan un usuari busca un terme relacionat amb els teus productes o serveis, es mostra el teu anunci.

La posició en què es mostra aquest anunci depèn d’una subasta en la qual intervenen diferents factors: preu màxim que estàs disposat a pagar pel clic, qualitat del teu anunci, qualitat de la pàgina de destí, etc.

La publicitat online en cercadors funciona per CPC (cost per clic). És a dir, pagues quan algú fa clic en el teu anunci i visita el teu web; no pagues per que es vegi el teu anunci.

Els programes de publicitat en cercadors més utilitzats són Google Adwords, Google Shopping, Bing Ads i Yahoo Search Ads.

La publicitat en cercadors és una forma fantàstica de portar tràfic qualificat al teu web en el moment en què l’usuari té necessitat o interès pels teus productes o serveis.

Publicitat de display

Consisteix a pagar a canvi de mostrar anuncis en diferents suports online de contingut com magazines, blocs, fòrums, comparadors, marketplaces, YouTube, etc.

Amb aquesta publicitat pots definir quin tipus de suport t’interessa per a mostrar el teu anunci.

Per exemple, si ets una escola de ioga que ofereix classes per a embarassades pots definir que el teu anunci es mostri en magazins i blocs que parlin de maternitat, nadons, embaràs, etc.

La publicitat de display funciona per CPM (cost per mil). És a dir, pagues per cada 1000 impressions que té el teu anunci. Una impressió és una vegada que el teu anunci es mostra en un suport online (web, bloc, magazine, etc.).

Així, en aquest cas, pagues per visualitzacions del teu anunci, no per les vegades que els usuaris fan clic a en ell.

Els programes de publicitat de display més utilitzats són Google Adwords Display Ads, Bing Display Network i Yahoo Display Ads.

La publicitat de display és la millor forma d’aconseguir notorietat de marca o de producte i té molt bons resultats quan es combina amb les llistes de retargeting.

El retarteging consisteix a fer publicitat a aquelles persones que han visitat el nostre web en les últimes setmanes. És l’efecte “baner que em persegueix“, segur que t’ha passat:

Visites un web sobre solucions CRM i després vas al teu bloc preferit d’economia a llegir el darrer post que han publicat. I allà està: un banner anunciant les bondats de la solució CRM que just acabes de visitar.

Contingut patrocinat

Consisteix a pagar a canvi d’una recomanació o ressenya (sobre la teva marca, productes o serveis) en un bloc o magazine online que té una alta reputació i fidelitat entre el teu públic target.

D’aquesta forma arribes a un grup de persones interessades en els teus productes o serveis a través d’ una recomanació personal d’algú en qui ells confien (blogger o influencer reconegut).

Per fer aquest tipus de publicitat és important que abans analitzis bé amb qui t’interessa fer la col·laboració: afinitat dels seus lectors cap als teus productes, pressupost o condicions, posibilitat de fer accions de suport com sortejos, banners, etc.

El cost de la publicitat de contingut patrocinat depèn de la persona amb qui facis l’acord de col·laboració: la majoria tenen una tarifa però algunes persones ho fan a canvi de productes o descomptes.

Aquest tipus de publicitat és ideal si vols donar-te a conèixer entre el teu target d’una forma ràpida i directe alhora que generes un major vincle emocional.

Publicitat en xarxes socials

Consisteix a pagar a canvi de mostrar contingut en xarxes sociales o de portar tràfic de les xarxes socials cap a la teva pàgina web o botiga online.

Amb aquesta publicitat, els usuaris veuen els teus anuncis barrejats amb el contingut publicat o compartit pels seus amics (o seguits) en xarxes socials.

Segons el tipus d’anunci que facis aquest es veurà d’una manera o una altra: pots fer anuncis per aconseguir “M’agrada” en una pàgina de Facebook, per a promocionar una publicació o tweet concret, per a mostrar un anunci de feina a Linkedin, per portar tràfic del teu compte de Instagram al teu web, etc.

Segons el tipus d’anunci que facis pagaràs per CPC, CPM o per conversió.

Una conversió és qualsevol acció que per a tu tingui valor, com ara deixar les teves dades en un formulari de registre o realitzar una compra online.

Els programes de publicitat en xarxes socials més utilitzats són Facebook Ads (inclou Instagram Ads), Twitter Ads i Linkedin Ads.

La publicitat en xarxes socials és la millor forma de rendibilitzar els teus perfils socials aconseguint que les persones que tens en la teva comunitat vagin fins al teu web o botiga online o vegin un contingut que és estratègic per a tu.

A més, en els primers mesos d’obrir un compte en una xarxa social, la publicitat és una de les formes més ràpides i efectives d’aconseguir “m’agrades” i “follows” per tal d’incrementar la teva comunitat.

Com veus hi ha moltes formes diferents de fer publicitat a internet i aquí hem fet una explicació molt bàsica de cadascuna d’elles, ja que poden combinar-se entre sí per afinar millor el target i fer campanyes més complexes.

Allò més important és que tinguis clar quin et convé més segons l’objectiu de negoci que vulguis assolir.

Si tens dubtes o vols que t’ajudem a gestionar el teu pressupost de publicidad a internet, escriu-nos i comencem a treballar plegats!